שלום לכולם
קישור להודעה זו - Link to this message
לאחר פירוט התצפית, נביא מעין סיכום בסוגייה האם לברך על ראיית השביט במשקפת
התצפית הייתה קשה. על מנת להגדיל את הסיכוי להצלחה צפיתי ממקום גבוה בישוב עפרה שהוא גם רחוק מספיק מהים, כך שהעננים שנראים בתמונה נמוכים ולא מפריעים לתצפית. סביר שאם הייתי נשאר בגבעת שמואל הייתי רואה אך ורק עננים.
הירח הופיע במשקפת כאשר היה כבר נמוך ואז גם צילמתי אותו. לאחר כמה דקות ראיתי גם בעין, בתוך האזור הצבעוני של השקיעה שהיה גם אביך למדי. הירח נמוג ולא נראה בעין בעת שקיעתו, אבל עוד נראה במשקפת ובמצלמה.
לאחר ראיית הירח עברנו לחפש את השביט שנמצא במהירות לאחר עיון קצר במפה באמצעות משקפת. בעין לא ראיתי כלל. מצורפת גם תמונה שלו. מצורפת גם תמונת שקיעה יפה בה עיוותים באטמוספרה גורמים למעין פס בתחתית השמש המזכיר צורה של כד או האות אומגה היוונית.
הירח החדש נראה בהצלחה על ידי הצופים הבאים:
צפייה במשקפת בלבד
האם לברך על ראיית השביט במשקפת
כהקדמה אומר שאיני רב ופוסק הלכה, והדברים שאביא כאן הם לעיון בלבד. בדיוור כתבתי כי יש לברך על ראיית השביט רק אם רואים בעין ולא במשקפת. הדברים מוכרים לי גם לפי פסיקת הרב מלמד בספר פניני הלכה וגם כך כתב לי הרב מרדכי גנוט והבאתי הדברים ללא פירוט.
העיר לי ר' שי ואלטר כי יש דעות ברורות המתירות לברך באמצעות ראייה במשקפת, ומאחר וטובה גערת חכם, שמתי ליבי לצלול מעט לעומק הסוגייה ומצאתי אוקינוס שלם בו עסקו ארזי הלבנון ואדירי התורה, ונביא כאן אך מעט מהדברים בבחינת יגדיל תורה ויאדיר, ועוד נשאר מקום להאריך.
אמנם גם הרב מלמד מביא את דעת הרב שמחה רבינוביץ, בעל הפסקי תשובות בסימנים ריח-רכו, על כך שראייה דרך משקפת (אך לא טלסקופ) קבילה לברכות. אמנם שם מדובר בברכת הרואה מלך (והרב בצלאל שטרן בעל שו"ת בצל החכמה חלק ב סימן ט"ז ד בשם ספר משיב נפש מביא שיש לברך על כך ושניהם הולכם כדרך פתח הדביר סימן רכ"ד), או הרואה מקום שנעשה נס לישראל. אמנם הרב מלמד דוחה אותם ודורש ראייה ממש. נראה שהולכים בדין ספק ברכות להקל וחוששים לברכה לבטלה ולכן רוצים יותר וודאות.
ייתכנו חילוקים רבים בנושא, וכאן אני כבר מעלה סברות משלי ומשל אחרים.
ייתכן שאם רואים בעין בצורה לא ברורה, אך במשקפת רואים ברור, יהיה ניתן לברך, אולם על מה שבעין לא רואים כלל ורק במשקפת נגלה, לא נברך.
גם החילוק בין משקפת לטלסקופ אינו מובן. הציע ר' ואלטר שבאחד מדובר בעדשות ובשני במראות שזו כבר ראייה עקיפה, אולם לאחר התייעצות עם אופטיקאים, לא נראה לי שיש לעשות חילוק כזה, שכן גם משקפות כוללות מנסרות שונות, חלקן גם מצופות שמשמשות בסופו של דבר כמראה. הציע לי הרב יונגסטר, רב הקהילה שלי, כי החילוק נובע מכך שמשקפת היא מכשיר שווה לכל נפש ואילו טלסקופ הוא מכשיר מקצועי יותר שלרוב אין לקהל הרחב. ייתכן בהחלט ומאחר ואת השביט אפשר לצלם גם בטלפון נייד, ושאנו מורגלים מאד להביט במשקפות שאכן הן כבר כמו משקפיים, מאחר ומשקפות הן כלי בסיסי עבורנו הצופים, אפשר לברך ודברים ברוח זו גם כתב לי הרב יצחק ליפשיץ.
עוד העיר לי ר' ואלטר שבניגוד לעדות על ראיית הירח, הדורשת ראייה בעין ושם לכל הפוסקים אין אפשרות להעיד על ראייה במשקפת, ברכת ראייה דורשת התפעלות ואינה עדות, והרי ההתפעלות מושגת גם באמצעי אופטי, וייתכן שזה צד לברך. לעומת זאת, במידה ואף במשקפת, לא רואים כלל את זנב השביט, כגון שהוא כבר רחוק ועמום, או לדעות הסוברת שחייבים בכל מקרה ראייה בעין, וגם אז רואים רק ההילה ללא הזנב, ייתכן ולא שייך לברך, שכן אין בכך התפעלות והמראה דומה למראה רגיל של כוכב.
עוד יש לדון על ראיית השביט במסך הדיגיטלי של המצלמה, ששם יש חיישן שרואה את השביט והתמונה על המסך אינה אופטית ומצד אחד דומה לטלוויזיה, ולכן נראה שברור שעל ראייה כזו אין לברך.
וראו עוד מה כתב הרב רפאל שטרן מגבעת שמואל, שעוררתי גם אותו לבדוק העניין.
*
לשמחתי הרבה הצלחתי לראות את השביט בעין לפני כשבועיים, כאשר עוד היה נראה בבוקר, וברכתי בשם ובמלכות ללא פקפוק כלל, והמברך בראיית משקפת נראה שיש לו על מי לסמוך, והרוצה ישאל את מורה ההלכה שלו.
לאחר פירוט התצפית, נביא מעין סיכום בסוגייה האם לברך על ראיית השביט במשקפת
התצפית הייתה קשה. על מנת להגדיל את הסיכוי להצלחה צפיתי ממקום גבוה בישוב עפרה שהוא גם רחוק מספיק מהים, כך שהעננים שנראים בתמונה נמוכים ולא מפריעים לתצפית. סביר שאם הייתי נשאר בגבעת שמואל הייתי רואה אך ורק עננים.
הירח הופיע במשקפת כאשר היה כבר נמוך ואז גם צילמתי אותו. לאחר כמה דקות ראיתי גם בעין, בתוך האזור הצבעוני של השקיעה שהיה גם אביך למדי. הירח נמוג ולא נראה בעין בעת שקיעתו, אבל עוד נראה במשקפת ובמצלמה.
לאחר ראיית הירח עברנו לחפש את השביט שנמצא במהירות לאחר עיון קצר במפה באמצעות משקפת. בעין לא ראיתי כלל. מצורפת גם תמונה שלו. מצורפת גם תמונת שקיעה יפה בה עיוותים באטמוספרה גורמים למעין פס בתחתית השמש המזכיר צורה של כד או האות אומגה היוונית.
הירח החדש נראה בהצלחה על ידי הצופים הבאים:
- גדי איידלהייט, עפרה, 20:12 (במשקפת 20:03)
- רבקה בידרמן, פוריה עילית, 20:22 (במשקפת 20:19)
- שמחה בורר, מודיעין עילית, 20:20 (באותה שעה במשקפת ואז מיד בעין)
- בנימן ניסים, עפרה, 20:20 (במשקפת 20:10)
צפייה במשקפת בלבד
- רוי הופמן, מעלה אדומים, 19:56
- פנחס רוזנפלד רמת בית שמש, 20:22
The new moon seen be the following observers:
- Gadi Eidelheit, Ofra, 20:12 (Bino 20:03)
- Rebecca Biderman, Poriya Ilit, 20:22 (Bino 20:19)
- Simcha Borer, Modiin Ilit, 20:20 (Bino 20:20)
- Binyamin Nissim, Ofra, 20:20 (Bino 20:10)
Seeing only with binoculars
- Roy Hoffman, Maale Adummim, 19:56
- Pinhas Rosenfeld, Beit Shemesh, 20:22
New moon Roy Hoffman |
New Moon - Rebecca Biderman |
New moon Gadi Eidelheit |
|
Omega Sunset from Sunday 19/7/2020 Gadi Eidelheit |
Comet Neowise 21/7/2020 Gadi Eidelheit |
האם לברך על ראיית השביט במשקפת
כהקדמה אומר שאיני רב ופוסק הלכה, והדברים שאביא כאן הם לעיון בלבד. בדיוור כתבתי כי יש לברך על ראיית השביט רק אם רואים בעין ולא במשקפת. הדברים מוכרים לי גם לפי פסיקת הרב מלמד בספר פניני הלכה וגם כך כתב לי הרב מרדכי גנוט והבאתי הדברים ללא פירוט.
העיר לי ר' שי ואלטר כי יש דעות ברורות המתירות לברך באמצעות ראייה במשקפת, ומאחר וטובה גערת חכם, שמתי ליבי לצלול מעט לעומק הסוגייה ומצאתי אוקינוס שלם בו עסקו ארזי הלבנון ואדירי התורה, ונביא כאן אך מעט מהדברים בבחינת יגדיל תורה ויאדיר, ועוד נשאר מקום להאריך.
אמנם גם הרב מלמד מביא את דעת הרב שמחה רבינוביץ, בעל הפסקי תשובות בסימנים ריח-רכו, על כך שראייה דרך משקפת (אך לא טלסקופ) קבילה לברכות. אמנם שם מדובר בברכת הרואה מלך (והרב בצלאל שטרן בעל שו"ת בצל החכמה חלק ב סימן ט"ז ד בשם ספר משיב נפש מביא שיש לברך על כך ושניהם הולכם כדרך פתח הדביר סימן רכ"ד), או הרואה מקום שנעשה נס לישראל. אמנם הרב מלמד דוחה אותם ודורש ראייה ממש. נראה שהולכים בדין ספק ברכות להקל וחוששים לברכה לבטלה ולכן רוצים יותר וודאות.
ייתכנו חילוקים רבים בנושא, וכאן אני כבר מעלה סברות משלי ומשל אחרים.
ייתכן שאם רואים בעין בצורה לא ברורה, אך במשקפת רואים ברור, יהיה ניתן לברך, אולם על מה שבעין לא רואים כלל ורק במשקפת נגלה, לא נברך.
גם החילוק בין משקפת לטלסקופ אינו מובן. הציע ר' ואלטר שבאחד מדובר בעדשות ובשני במראות שזו כבר ראייה עקיפה, אולם לאחר התייעצות עם אופטיקאים, לא נראה לי שיש לעשות חילוק כזה, שכן גם משקפות כוללות מנסרות שונות, חלקן גם מצופות שמשמשות בסופו של דבר כמראה. הציע לי הרב יונגסטר, רב הקהילה שלי, כי החילוק נובע מכך שמשקפת היא מכשיר שווה לכל נפש ואילו טלסקופ הוא מכשיר מקצועי יותר שלרוב אין לקהל הרחב. ייתכן בהחלט ומאחר ואת השביט אפשר לצלם גם בטלפון נייד, ושאנו מורגלים מאד להביט במשקפות שאכן הן כבר כמו משקפיים, מאחר ומשקפות הן כלי בסיסי עבורנו הצופים, אפשר לברך ודברים ברוח זו גם כתב לי הרב יצחק ליפשיץ.
עוד העיר לי ר' ואלטר שבניגוד לעדות על ראיית הירח, הדורשת ראייה בעין ושם לכל הפוסקים אין אפשרות להעיד על ראייה במשקפת, ברכת ראייה דורשת התפעלות ואינה עדות, והרי ההתפעלות מושגת גם באמצעי אופטי, וייתכן שזה צד לברך. לעומת זאת, במידה ואף במשקפת, לא רואים כלל את זנב השביט, כגון שהוא כבר רחוק ועמום, או לדעות הסוברת שחייבים בכל מקרה ראייה בעין, וגם אז רואים רק ההילה ללא הזנב, ייתכן ולא שייך לברך, שכן אין בכך התפעלות והמראה דומה למראה רגיל של כוכב.
עוד יש לדון על ראיית השביט במסך הדיגיטלי של המצלמה, ששם יש חיישן שרואה את השביט והתמונה על המסך אינה אופטית ומצד אחד דומה לטלוויזיה, ולכן נראה שברור שעל ראייה כזו אין לברך.
וראו עוד מה כתב הרב רפאל שטרן מגבעת שמואל, שעוררתי גם אותו לבדוק העניין.
*
לשמחתי הרבה הצלחתי לראות את השביט בעין לפני כשבועיים, כאשר עוד היה נראה בבוקר, וברכתי בשם ובמלכות ללא פקפוק כלל, והמברך בראיית משקפת נראה שיש לו על מי לסמוך, והרוצה ישאל את מורה ההלכה שלו.
נא לנסות לצפות בירח החדש של חודש מנחם-אב. הראייה הראשונה האפשרית תהיה ביום שלישי בערב והיא ראייה קשה, פחות מ-24 שעות מהמולד (שיחול ביום שני בשעה 20:33). כמו כן התחממות הים בעונה זו מקשה מאד על צפייה ממישור החוף ההביל והאופק המעונן שלו. מי שרוצה לנסות, מומלץ לחפש מקום גבוה כמה מאות מטרים מעל פני הים.
לפני המפות נשתף אתכם בתמונות יפות של פלאי הבריאה בבחינת מה רבו מעשיך ה'.
כפי ששלחתי באמצע החודש, ציפתה לנו הפתעה בדמות כוכב שביט. כעת השביט נראה היטב בשמי הערב, כארבעים דקות לאחר השקיעה, בכיוון צפון מערב מתחת עגלה של הדובה הגדולה. בעין בקושי רואים ומרוב המקומות לא רואים בכלל, במשקפת רואים מיד עם הזנב היפה. הרואה את השביט בעיניו, ולא דרך משקפת או טלסקופ, יברך "ברוך אתה ה' אלוקינו מלך העולם עושה מעשה בראשית".
פרטים נוספים במאמר על השביט
בסוף השבוע ערכתי תצפית אסטרונומית במדבר, שמים נהדרים עם שביל החלב בוהק בכל הדרו כפי שניתן לראות בתמונה המצורפת. שני הכוכבים הבהירים הם צדק ושבתאי. באותו בוקר הירח ביקר את נוגה ואת אלדברן בשור.
הבוקר (כ"ז בתמוז) צפיתי וצילמתי את הירח האחרון של תמוז ביחד עם כוכב חמה שנראה בקושי רב. בבקרים אלו ניתן לראות את כל כוכבי הלכת בשמיים - פרטים במאמר נוסף.
Comet Neowise 17/7/2020 |
Jupiter Saturn and the heart of the Galaxy |
Me and the Milkyway |
The last moon and Mercury (19/7/2020) |
בשורות טובות
גדי
Hi All.
Please try to see the new moon on Tuesday 21/07/2020. The moon will be hard to see. On Wednesday it will be very easy so try to practice and see the moon before sunset.
I attach several photos of the night-sky and the Neowise comet which is visible after sunset in the NW just below the bottom of the big dipper at Ursa Major.
Keep safe,
Bsorot Tovot
Gadi
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה
שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.