יום שני, 3 בספטמבר 2018

תשרי תשע"ט - Tishry 5779

שלום לכלום.

שנת התשע"ט הבאה עלינו לטובה נפתחת עם ראייה קשה מאד ביום שני, אפשרית אבל מאתגרת ודורשת אופק נקי ובהיר, כזה שלי כנראה לא יהיה במקום מגורי. לקראת מוצאי החג, שלישי לאחר השקיעה, הראייה תהיה קלה וברורה.


מארצות הברית, הראייה תהיה קלה גם ביום שני - מפות גלובליות

תשרי תשע"ט
תשרי תשע"ט

שנה טובה ומתוקה
כתיבה טובה לאלתר
גדי

Hello all. the new Hebrew year 5779 starts with a difficult seeing which requires perfect viewing conditions (which I will probably not have in my location). Please try anyway. On Tuesday the seeing will be easy so start looking for the moon immediately after sunset.


From America, seeing will be easy on Monday according to the global  maps.
Tishrey 5779
Tishrey 5779

Shana Tova to all of you!
Gadi


סיכום התצפיות


התצפית בירח החדש בשבוע שעבר הייתה תצפית קשה וקבלנו רק שלוש תצפיות, כוללם נעזור במשקפת ורק אחת עם ראייה בעין.

שמחה בורר ראה ממודיעין עילית ביום שני בערב אור ב באלול שעה 19:10 למשך כעשר דקות במשקפת וקרוב לוודאי שב 19:15 גם בעין אם כי לגבי העין מדובר בקושי רב מאוד ובראייה קלושה ביותר.

רבקה בידרמן בשעה 19:15 עם משקפת מרמת יבנאל, ללא צפייה בעין.
תצפית נוספת מהר נוף, ירושלים בשעה 19:23 ללא צפייה בעין.

התצפית מעוררת כמה שאלות. די ברור שלולא עזרים מודרניים כמו מפות התמצאות היודעות את מיקומו המדויק של הירח ומשקפת, הירח לא היה נראה. אולם לאחר שנראה באמצעות עזרים אלו גם בעין, מסתבר  לקבל את עדות הראייה בימינו ואין צורך לומר שבגלל שבימי קדם לא היו רואים בתנאים אלו, לא נקבל את העדות.

כמו כן נדגיש שעדות דרך משקפיים כשרה בוודאות, שכן המשקפיים מהווים רק תיקון ראייה. לעומת זאת משקפת אוספת יותר אור ופרט להגדלה (שאינה משמעותית לדיוננו) מעלה מאד את הניגודיות בין הירח החיוור לבין השמים, כך שקל יותר להבחין בו.

עוד יש לדון (וכבר הרב פרופ' דרור פיקסלר ואחרים עסקו בכך) בעדשות מקטבות שגם להן ייתכן ויש אפקט של שיפור הניגודיות, אך ללא שיפור באיסוף האור מהירח, אלא דווא בהפחתת אור הרקע.

ונאחל ששאלות אלו יהיו בקרוב בימינו שאלות הלכה למעשה ולא שאלות לעיון בלבד.


בברכת גמר חתימה טובה
גדי
Hello all
We received just 3 observation of the new moon from Israel on last Monday, All three used binoculars and only one of them was able to (very hardly) see the moon with unaided eyes.

Simcha Borer from Modiin Ilit - 19:10 - Bionoculars 19:15 - Barley visible to the eye
Rebecca Biderman - Poria Ilit - 19:15 - binoculars
From Har Nof, Jerusalem - 19:23 - binoculars

Gmar Chatima tova
Gadi



אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.